fredag 11 januari 2013

Jag Rullar

Sorry Per, att det blev samma färg på lantbrukar´n som din
Snudd på att det knappt går efter soppa i tanken verkar det som. Fyllde upp V70:n i Piteå då jag löste ut den från affärn, fippla in farthållaren på 90km/h och njöt av avsaknaden av vägljud och blev förvånat överraskad att det var den värre stereon i traktorn.


Efter 5 körda mil väl framme i Älvsbyn så visade färddatorn att det var 162 mil kvar att köra på tanken, jag tror den rymmer typ 60-65 liter, helt klart godkänt. Grymt nöjd än så länge, ska bara mixtra lite med VOC inställningarna så RHS funktionen blir användbar.
Trevligt för grabbarna att få lite mer plats i baksätet vid alla transporter till hött och mött inom norrlands gränser, allt från tennistävlingar till....tennisträningar...

Vi behåller V50:n än så länge, i lite tvära kast så sålde vi helt plötsligt våran S60 istället då den var mer eftertraktad och i princip tingad p.g.a. älgkrock och bilinlösen för en bekant. Vi får se om en blå V50 går på annons till sommaren istället.

2 kommentarer:

  1. Upplever du det som en stor skillnad i komfort mellan V70 och V50?

    Har börjat undersöka alternativa mellanstora dieselbilar, och har aldrig provat en V50. Däremot så är förbrukningen intressant på dessa då man som jag kör +2000mil om året.

    Har du kvar den i maj, kanske jag slår till.

    SvaraRadera
  2. Nä inte stor men lite, jag sammanfattar så här (av det jag kört hittills)

    V70:n är lite tystare i kupen (vägljudet alltså), stolarna lite skönare (aningens större) och den är större i baksätet (och i bagaget), det var just det större utrymmet som vi behövde, jag är ju 191 och vill gärna sitta hyfsat då jag kör och har en +180 person bakom mig

    V50 lär vara lite snålare, för det är ju en mindre och lättare bil, men båda är så snåla så man nästan blir glad emellanåt. 0.38 har jag kört v50:n på en sommartank med lätt gasfot. Sen då v50 är lättare bil med samma motor så upplevs och är den lite rappare och piggare än den större V70:n

    Skatten på dessa miljödieslar är ju så otroligt låg så den totala ekonomin att äga är ju fantastisk. Du får gärna komma och provköra bilen, ja du får prova båda och jämföra.

    V50:n är ju i ett otroligt bra skick, syns knappt att den varit använd och vi ska fundera på om och när vi ska sälja den. Just nu är det äldsta grabben som använder den då vi nu sålde s60:n han hade istället...men jag väntar hellre med att sälja den till våren än att slumpa bort den nu i januari (då ingen har råd att köpa bil direkt efter julstöket). Så fråga/påminn mig senare i vinter/vår så får du första tjing på den

    Men som sagt provkörning, inga problem om du hittar till älvsbyn :-)

    SvaraRadera