UCI har haft många tankevurpor i sina nya regler, såsom en av årets där dom fastställt maxlängd på strumporna, dvs att dom inte får gå längre upp än halva underbenet mot knät, låter som en lite märklig regel, vad vill dom uppnå med denna?
Men dom har faktiskt en del ljuspunkter i sina regler också. Den absolut nyaste är ju att dom insett att veteranklasserna är i mångt och mycket elitsatsningar på många håll, där äldre deltagare tränar i princip lika mycket som elitåkarna där tränade timmar ibland uppgår till 600h och mer, och det var inte den ursprungliga tanken med dessa tävlingar. Många extremtränade veteraner är ju lika slimmade som Andy Schleck. Så nu har det beslutats att införa ett handikapp system såsom i golf. I korthet så går det ut på att man dels ska se till tidigare resultat och dels till en viktkoefficient och få tilläggsvikt vid linjelopp och tidsavräkning (eller tidstillägg) vid Tempolopp. Normalläget är svensk medelvikt som i dagsläget är 81,9kg för en man och för varje kilo utöver detta så får man straffvikt, har man dock en cykel som väger mer än UCI gränsen 6,8kg så får man avräkna detta mot straffvikten. Väger man däremot mer än 81,9kg så får man ingen kompensation (gäller linje lopp). Däremot i tempolopp så räknar man endast enligt en tidskoefficient. Mer utförligare info om detta kommer ut närmare säsongen.
Kul att vi "myskoxar" får tävla på lika villkor snart
Låter ju bra för mig som väger strax under en tiondels ton.. April-april på dig Stefan..
SvaraRaderaHahaha!
SvaraRaderaDen var riktigt bra Stefan! Meen vi som inte tränar 600 timmar slipper vi tilläggsvikten eller?
:-)
Här kommer ingen undan, så tro inte du slipper om du skippar 100h och kommer under 600...
Radera