fredag 5 oktober 2012

Månfas

29,5 dagar är en månfas. Den har stor dragningskraft på ebb och flod, speciellt vid ekvatorn. Kan den ha dragningskraft på övriga saker också? Att det går hoppa höjd lättare på "hög höjd" är känt och att det går sämre prestera konditionsmässigt på hög höjd är också känt. Men att cykla i rätt riktning då månens dragningskraft är som störst, kan det funka för att det ska gå lite fortare? Eller hoppa ännu högre i höjdhopp vid rätt tillfälle. Teoretiskt varför inte, kan det dra en oherrans massa vatten mot sig så borde väl en liten smått överviktigt cyklist vara en baggis. Nån som tänkt på detta tidigare eller har mina hallucinationer tagit överhand nu då jag varit utan godis i 5 dagar?! Jag låter svaret vara öppet för diskussion medans jag tuggar vidare på mitt äpple som passande nog har namnet Discovery...

Månen sett från Älvsbyn. Har verkligen mänskligheten besökt denna där 1969? Jag är skeptisk...

2 kommentarer:

  1. Jag minns det som igår..där du(2 mån.) o, jag satt framför tv:n.. i den röda fåtöljen och såg på månlandningen..då Niel Armstrong steg ner på månen..(ett litet steg för människan men ett stort steg för männskligheten):)

    SvaraRadera
  2. Jo det var spännande, inte för att jag minns det dock... :-)

    SvaraRadera