söndag 14 september 2014

FATBIKE premiär

Drog en lagom skogstur blandat med lite väg, dvs vägen till stugan om man "genar" lite på omvägar. 40 km blev en sådär lagom intro på tjocka däck. Hur var upplevelsen då, jo över förväntan. Inte alls så tung och klumpig som den ser ut att vara, svänger lite osnävt då det är knixigt, vill gärna tendera att gå rakt fram jämfört med 26" MTB. Det den är klart bäst på är jag flyta över terrängen, de ställen där man är rädd att MTB däck skall skära eller sladda iväg på skrå eler däckfåror i lera, där flyter dessa 4" däck helt obehindrat över, ganska likt som att köra motocross faktiskt. Att ställa sig upp i branta backar är också över förväntan, slirar inte alls iväg lika mycket som min MTB. Att glida omkring på vägar så rullar det faktiskt lite lättare än vad jag förutspådde. Så summan av första intrycket är klart över förväntan, skall bara skaffa mig en ny sadelstolpe för jag skulle behöva höja sitthöjden en aning och nu är den på max, men jag får väl skylla mig själv som är en bit över 190 cm. Fler turer väntar så småningom. Lite bilder hann jag med också, bjuder på två från turen och en från kvällen i stugan.

I väntan på skoterleden?

På ett klassiskt cykelfotoställe

Månen skymtar bakom träden vid nattens intrång

1 kommentar: