söndag 17 februari 2013

Andörjan 2013

Glädjande nog så var glidet på skidorna som förhoppningen grymt halkiga, tyvärr både framåt och bakåt. Jag hade iofs vallat fästet lite klent, allt för att träna mer stakning till stundande vasalopp och dels för att hitta vart skidorna skall vallas för att inte tappa glid. Och glid hade jag, jäklar vad det gick i backarna, men det man tappar i uppförsbackarna blir svårt att staka ikapp på platten, speciellt då man första varvet fick bromsa för det mesta, för att komma om gick rakt inte. Kul med så många deltagare...rekord på 2000-talet?! Förmodligen

Hakki Häälinen
Kamperade med Bosse Nyström sista två varven, och då vet man att man inte är helt fel ute då Bosse har varit och är fortfarande en skidåkare av rang, det är bara åldern som börjar ta ut sin rätt. Vi turades om att dra, ja hade tänkt köra wheelsuckerstilen, men då den superba speakern Kicki basunade ut i högtalarna vid varvningen mitt namn och "att han (jag) mest brukar cykla" så vände sig Bosse om och tjöt "är det du som ligger bakom". Så sen var det ju bara upp och hjälpa till.
De flesta åkarna gick som raketer i motluten då jag hängde på armmusklerna och slet ont och såg ut som Bambi. Lite cykeltaktik nyttjade jag på slutet för att hålla Bosse bakom, så jag försökte tajma in ikappkörda åkare just innan motluten på sista varven, sen så la jag mig bredvid så de bakom inte kunde rusa ifrån...taktiken funka perfekt fram till sista backen då dom jäkla spårdragarna hade dragit 3 spår. Där checkade Bosse ut och distanserade mig rejält, var säkert 50m efter som längst. Ut ur skogen på upploppet var jag bedömt 30m efter, men med full slugger på stakningen (såg säker pinsamt långsamt ut, men jag tog då i) passerades Nyström strax före linjen. En liten seger men ack så viktig :-) en vänskaplig mankram och vi var vänner igen.

Jo, Bosse är lite kortare och mindre än undertecknad

Tiden från ifjol kapades med 20 minuter, så förhoppningarna om 8 dagar är lite högre nu. 2.27 vart min tid idag.
Några andra cykelkändisar var med såsom Daniel Berggren som på utgången av andra varvet körde om och hejade gladd tillsynes helt oberörd, tror han blir grym till sommarn. Jag får tacka kampen med Bosse att jag ändå var före Daniel imål med ett par minuter. En som jag dock inte var före var rookie cyklisten Ulf Nilsson...men han är ju klart bättre än mig på skidor, inget snack om det.
Fullständig lista här...

Formen känns otroligt nog bra trotts tidigare sjukdomar under säsongen. Hörde på tv att nån av fransmännen i skidor låg rejält efter i träningen då han fick ta en 5 dagars ofrivillig paus pga av nån åkomma...lägg till 34 dagar då börja vi snacka uppehåll.

Efter dagens bravader får jag nog ändra min framtida planering för sommaren, det är som ändå bästa träningen att just tävla, är ju inte så intresserad av att vara först, men att vara med i linjelopp blir en bra genomkörare när det passar, man kan väl kliva av då man tappar klungan. Men just att få det att passa kan vara största problemet, men vi får ses till sommaren om man kan klämma in ett par mitt emellan tennisen och fotbollen.

Tackar arrangörerna till ett väl genomfört lopp, syns vi nästa år igen?

Hoppas jag får tag i nån schysst bild från loppet så lägger jag upp den vid tillfälle

10 kommentarer:

  1. Bra kört Stefan!
    - Helt rätt att fokusera på det positiva, jag minns säsongen för 2 år sedan, när jag låg i flunsan 2v före Mallis och sedan blev avhängd hela första veckan. Hade därefter en helt ok sommar med pers på rekordmilen bl a.
    Hur gick det för Ulf N, såg han inte i listan.
    /FR

    SvaraRadera
  2. Tackar
    Ulf var lite feg och körde i motionsklass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan fick genom omvägar höra detta inlägg! Tävlingsklass vet ju alla är bara för att man vill ha bonus för man håller på att bli gammal Stefan. Om några år till ska jag också börja anmäla mig i tävlingsklass.../UN

      Radera
  3. Låter bra, vi lär ses på något linjelopp i sommar! Tappar man klungan, då rullar man lugnt i mål, ingen stress och njuter av cykelturen.

    SvaraRadera
  4. Bravo! Gubben kan ju. Blir nog bra det här till sommaren.

    SvaraRadera
  5. Bravo! Gubben kan ju. Blir nog bra det här till sommaren.

    SvaraRadera
  6. Riktigt bra kört Stefan! Synd att orken tröt för egen del då vi var ett bra "tåg" där en stund. Så hade det gärna fått fortsatt. För egen del är jag annars nöjd med dagen. Tror dock vi ska vara försiktiga att dra några stora växlar från detta till min cykling kommande sommar. Att jag lyckades klämma ur mig ett "god dag" när jag passerade har nog mer att göra med att jag är så rasande trevlig än att jag inte var trött :-).

    SvaraRadera
  7. Tack Daniel, du är också väldigt ödmjuk...

    Ulf, man skal ALLTID anmäla sig i tävlingsklass, man vet aldrig vad som kan hända då. 2001 så var det så jä-la kallt så många stod över eller "fegade" med motionsklass, det innebar att jag faktiskt knep ett DM-brons i skidor i H21 (helt otroligt nog)...många i motion var snabbare, men motion klassas inte som DM-klassificering

    Måns: Vi får köra ett fyrathlon, simma, kuta, cykla och rullskidor och kanske toppa med lite skytte, då kanske jag är i topp, i vart fall om vi börjar med skyttet

    SvaraRadera
  8. Daniel...vad hade du för snittpuls om jag får undra?

    SvaraRadera