söndag 18 augusti 2013

Partempo med Joel

Riström fotade
Körde dagens Partempo tävling med grabben Joel. Visst vi hade ingen chans mot de snabba cyklisterna, men jag är djupt imponerad av våran 13-åring. Knappt tränat nått cykling, men ibland så blixtrar han till och vill cykla. Som vanligt så tjatar jag aldrig på att det ska tränas, utan det ska komma spontant och på egen vilja.
Nåväl, jag hade en tanke på att vi skulle kunna klara strax över 30 i snitt, det var ju ändå 32 km långt. Men döm om min förvåning att han orkade med 34 km/h i snitt, fantastiskt bra.
Taktiken var att jag skulle dra då det gick fort och Joel håller farten i backarna och så vi gjorde. För att få en enkel referens på hur det gick så hade vi ett sifferspråk. 5:a då gick det lagomt, 4 då gick det för sakta, 6 då gick det bra men slitsamt, 7 då gick det men det skulle snart vara över.
Frågade några gånger fram till vändet och svaret var först 5 och utmynnade i 5,5 och vi vände på starka 38 km/h i snitt i medvinden. Då vi körde tillbaka uppåt mot målet igen så var det både motvind och dessutom mera uppförsbackar och då hörde jag ett par rapporteringar på 6 och mot slutet till och med 6,5.

I täten var det som ordet beskriver tätt. Erik och en totalt utpumpad Andreas slet sig in på en fin 1:a plats endast med 3 sek marginal till Mats och Kent som i sin tur spöade Per och Johan med fjuttig 3 sekunder också. Tajt.Men har man som Andreas varit på solsemester en vecka utan träning så tappar man snabbt spetsen i form, tell me about it!
Två lag till förutom de uppräknade ställde upp och kul med helt okända ansikten från Arvidsjaur.


2 kommentarer:

  1. Riktigt bra kört av sonen! Kul att köra tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Kul att det går bra för Joel!! :)

    SvaraRadera