onsdag 28 november 2012

Förklaring följer

Gårdagens inlägg kräver nog en förklaring på hur min mentalt desorienterade hjärna ibland hemsöker mörka sidor av högre makter. Jag behöver variation, tvärt om jämfört på jobbet där jag helst av allt inte vill ändra på nått, ser inga behov av att ändra, jag vill komma dit göra det jag ska (måste) och "thats it". Motsatsen är mig själv på min fritid, där kan och vill jag sällan göra någonting nån längre stund utan att tröttna, eller tröttna är kanske fel ordval, men åt det hållet i vart fall. Jag fick en uppenbarelse igår och det var av en slump på min bärbara dator. AMA (supercrossen) 2012 avsnitten tog slut och jag hade ca 30 minuter att slå ihjäl innan hämtning av barn från skola. Valde från höften på alla serier och filmer som ligger och väntar på datorns hårddisk. Det blev avsnitt 7 av säsong 4 West Wing, även känt som Vita huset på Svenska. Matrin Sheen i huvudrollen...en av mina klara favoriter för 4-5 år sedan då jag nötte på trainern i garaget. Kunde liksom inte få nog av serien, längtade till nästa gång direkt jag slog av träningspasset och datorn. Men en dag så gick ilet över, det blev inget kul längre, serien vart helt ointressant, provade några sporadiska tafatta försök att snärta upp VLC på bildskärmen och ögna igenom ett avsnitt, men icke sa nicke, helt lost in space, totalt ointressant och till och med plågsamt tråkigt. MEN igår som en blixt från klar himmel så vaknade hjärnvindlingarna till liv och blåste igång intresset för serien, så jäkla bra den är, rolig, inspirerande och underfyndigt intelligent, precis som jag vill ha det. Nu längtar jag igen till nästa avsnitt... jag som flertalet gånger varit hårsmån från att radera den från datorn, men besinnat mig då jag vet hur jag är, och se så rätt jag hade. "What comes around goes around".
Jag kan även ge exempel från andra idrottsliga saker så ni för lite mer inputs hur intresset kan variera.

Badminton, spelade som satan under säkert 5-7år om inte mer, 3-5 gånger i veckan, Ola Vikman var min ständige och lättövertalade motståndare, många jämna matcher och vi blev rätt duktiga. Ola flyttade och jag hade all möjlighet att spela vidare både på jobbet och på Korpen, men inte då, intresset svalnade och numera spelar jag mest mot sönerna emellanåt, suget finns där att spela mer, men ändå så gör jag det inte.

Motorcross, höll på med det från det jag var 8 till jag var 17. Grymt kul men dyrt, vilket var den främsta anledningen till slutet på den eran, ja jo skolan skulle väl gå före också. Nåjå, tog upp körningen medelst Enduro kring 2000-talets början, höll på några år, övertalade Pelleplutt att skaffa skogshoj och vi var ett gäng som sprättade grus både i skog och på bana. Detta kulminerade i Gotland Grand National 2005, sen var det över. Tiden fanns inte och därav så lades även detta i träda. Suget om hoj finns där absolut, men men...

Golf, tjuvspelade 1998 och då var man fast, nötte svingar hejvild och steg faktiskt upp många morgonkvistar och spelade en runda i Piteå innan Eva skulle på jobbet. Flitig som få och kunskapsnivån steg grymt fort, var nere på kring strax under 7 i handikapp ett tag, men tiden blev knapp och golfen är numera sporadiskt men kul som attan, men det gäller att få det att bli av.

Kan dra många fler exempel på detta fenomen som jag absolut tror fler är drabbade av. Det är som charmigt på ett sätt samtidigt helt märkligt på andra sätt, hur man kan vara så inne i det ett tag, sen få distans till det hela och sen tappa "gnistan" mer eller mindre.
Ni får dra era egna tvistade slutsatser att försöka förstå mitt inre, jag har inte lyckats själv men jag skall gladeligen belöna den som knäcker gåtan.
Vart står jag nu, jag vet inte, inga mål inget syfte och ingen större gnista. Mallis lockar mycket och givetvis att slutföra klassikern på utsatt tid och cykelvasans genomförande, men sen vad månde bliva. Den som lever får se....men gladast var nog räven!
Tjoflöjt!

16 kommentarer:

  1. Jag köper powertapen när du har cykelloppis;-) /A

    SvaraRadera
  2. Haha, det tror jag dröjer Andreas
    Tänkte återgå tillbaka till ruta ett i cyklingen, motion för njutningens skull, det som var grunden där det hela började men som eskalerade till oigenkännlighet då alla började satsa som om dom vore elitcyklister och man själv rycktes med i ett tafatt försök att hänga med, men jag har insett att det är bara trams att ens försöka.

    SvaraRadera
  3. Vadå trams? Du är ju duktig! Nu skriver du ner dig själv igen Stefan... :-)
    Sen att de finns de som tränar mer innebär inte nödvändigtvis att de är vassare för
    det :-) En annan får ligga i som faan för att hålla nivån uppe, men så har det alltid varit min allergi har sett till att jag måste ligga på annars tappar jag per omgående... Så var glad Stefan, var glad!! Lättränad=fusk! ;-)

    SvaraRadera
  4. Äsch då jag som hoppades på rea. /A

    SvaraRadera
  5. Elitcyklister vi som knappt tränar nå:-)..A

    SvaraRadera
  6. Andreas: Tyvärr, men jag har en Livstrongtröja som du kan få, men skynda på jag bränner upp den snart till allmän beskådan...

    Mats: Inget illa ment mot de som tränar flitigt och har ett mål, kör på ni som har motivationen. Nä ser man till vissa andra cyklister (ingen nämnd ingen glömd) så verkar ju dom extremt lätttränade, typ 30 minuter varannan vecka i runda slängar verkar ju funka för att köra fortare än fortast...eller så anar jag en viss mörkning. Jag kanske inte skriver upp varje träningspass i bloggen, som du är en föregångsman att göra, men är helt ärligt på hur mycket jag tränar och hur hårt (ohårt) jag kör, lättränad vete fan, men det blir ingen större skillnad då jag tränar "mycket" mot då jag tränar lite, det enda som skiljer är uthålligheten, men några 30 mils lopp ser jag inte ens bortom horisonten på ett bra tag
    Tycker jag skulle bli lite enformigt att bara skriva träning, vill som förmedla annat här också, samt att jag gärna vill ha ett inlägg varje dag och blev det bara träningsinlägg så blev det inte så ofta emellanåt.

    SvaraRadera
  7. Livskvalitet bör vara målet.
    Om det då kräver att man hittar på olika saker, kanske något som utmanar, eller bara utvecklar nya färdigheter, eller bara gör samma sak om och om igen, so be it.

    Vem vet du kanske börja klättra som Micke har gjort och jag redan gör, eller så är testar du triathlon, eller kanske blir en jättebra jonglör, vad vet jag.

    Livskvalitet anser jag vara om man kan vakna upp utan att känna att man vill ändra något i sitt liv. Och så länge man vaknar utan att gråta är det ingen dålig dag./KW

    SvaraRadera
  8. Du har ju ett bra mål till våren, dvs slå min tid uppför Randa.
    Är själv i min sämsta höstform sedan 2006 så att slå min egen tid blir nog svårt.
    /FR

    SvaraRadera
  9. Tack Kent, livskvalitet det är grejen det. Det kan vara dricka loranga på altanen eller stenhårt intervallpass, bara man gör det som man tycker "här och nu" är vettigt och kul, håller med.

    Klättra, nja, jag är skeptiskt. Men kul att du nämnde jonglera, för det lärde jag mig en förmiddag för oherrans många år sedan... :-) Jag har även dykcertifikat och har hoppat fallskärm och cyklat typ "hur långt som helst" på en enhjuling "bara för att". Så jag tror jag provat nog många saker i "kryss listan" för att va rätt nöjd ändå...

    Nä det är inte mycket jag skulle vilja ändra på i mitt liv. Mest bara en sak och det är att vakna upp och jag ser minst 7 milioner kronor på kontot så jag slipper gå till jobbet...

    SvaraRadera
  10. Fredrik, mallis ja
    Tänke vi skulle boka VÄLDIGT strax så man får en ljuspunkt i mörkret att se fram emot...kanske fixar det imorrn...

    SvaraRadera
  11. Mmm! Livskvalite för mig personligen är att vakna upp varje morgon med ett smajl på läpparna... Nja näästan varje morgon då ;-) Å känna att man mår bra!
    Hälsa min livskamrat välkommen till ytterligare en dag i jämmerdalen...
    Kan det bli bättre, jag bara frågar...
    ;-)

    SvaraRadera
  12. Om du är skeptisk till klättring, så tycker jag du ska prova lite lättare isklättring.

    Har tänkt upp till älvsbyn i vinter och köra lite lättare isklättring, kommer nog att bli tillfälle att prova på om du har lust...

    Min sommaraktivitet till nästa sommar är att lära mig att hjula...bara för att.
    /kw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kent: Tur du bor där du bor då, så inte grabbarna med vita jackan utan ärmar kikar förbi under själva proceduren, och bryt inte näsan medans du försöker...klättring, njaä inte övertygad ännu, säkert skoj, men stjäl säkert ännu mer tid från dygnets timmar...

      Mats: Enkelt för dig att säga som är morgonpigg, du vet som sagt att det är inte jag, mer åt hållet "jag vaknade och så var den dan förstörd"

      Radera
  13. Ja det är faktiskt en förutsättning för att jag ska hinna med all träning eftersom jag av princip inte tränar efter kl.19...
    Hellre då morgon... Inga problem, å apropå klättring, aldrig jag säger aldrig i livet... Höjder är inte min grej liksom... Redan uppe på hustaket börjar det vara huuuu... Vill ner nu...

    SvaraRadera
  14. Jo, du har ju alltid haft en tendens att få lite av "tunnelseende" då du börjar med nåt. Det har du nog haft hela livet. Där är nog jag så långt ifrån man kan komma. Men det är väl det som skiljer en riktig tävlingsmänniska från oss andra =)
    Alla är vi olika. Tror du ärvt tävlingssidan från din far, medan jag är mer "allätare" som vår mor. Jag kan hälsa från andra sidan att det kan vara ganska skönt att vara laid back och inte ha någon som helst prestationsångest. Because, for real, who cares ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt systeryster, tävlingsmänniska, har svårt att ta en förlust i yatzy mot barnen typ...
      Exakt vem bryr sig liksom, om man ser lite värdsligt på det hela...det är där solsken, en altan, badenbaden och ett stor glas loranga kommer in i bilden...

      Radera