torsdag 9 maj 2013

Puig Major, Mallorca 2013 dag 6

The real deal...

Upp före tuppen idag och sammanstrålade utanför Hotellet klockan 08.00. Christian uteblev tyvärr pga sin onda fot attans tråkigt med den formen, och Anders kände av latmasken och avstod också, så vi blev jag, Fredrik, Johan och Johan. Ultra rookien Johan nr 2 skulle bara med en stund då han var sliten sen igår redan innan start och hans flygplan gick åter till svedala kring 15.00 tiden.

Resan för dagen var Soller och sen Puuuugen, ”the only reeeal mountain” enlig den fornstore pugen slaktaren Anders som insåg sin begränsning och form detta år och slappade på hotellet istället. Fika i Soller och via Deia stigningarna ner i Valdemossa och hemöver, alles i siffror så vart kilometerna exakt 150 stigmeterna 2700 och för siffernördar min TSS 330. En sån runda är rätt mäktig för oss cykelnördar och helt absurt orimligt för vanligt folk, som min far sa en gång ”inte är det nå fel på knäna i vart fall”
Soller var dagens kuligaste, ingen maxning men likafullt körde vi om en drös av sämre  motionärer än oss själva. Några tjejer med nummerlapp (oklar om tävling pågick) öste på i backen också, en med Powertap i bakhjulet gav mig tjejstryk med några meter, men hade inte stora stigningen varit på agendan 30 minuter senare så hade jag aldrig låtit detta ske. Soller är min personliga favorit på ön.

En som vet, och en som har noll koll på vad som väntar...
Pugen är som den är, en plåga för mina ljumskar det vet jag innan jag ens tagit första tramptaget, det är för långt och länge för mina påkar så jag tog det verkligen piano idag, nån rekordtid fanns ändå inte på tapeten. Gode exakt 60 minuter landade jag in på med Riströmspojken några minuter före och Johan Forsberg med ansiktet full av saltränder skar snöret på ca 1h10min, mycket stabil prestation, bra kört.

Trött, tröttare, Johan...
Mackan med riktig skinka och ost i Rödings ”Edens lustgårdsfik” slank ner tillsammans med en cola för mig och maltdryck för andra. Påfyllning av Aqua sin gas och sen iväg.
Stigningarna via Deia mot Valdemossa är jobbigare än vad man minns varje gång, riktigt branta på vissa ställen och att temperaturen i luften var dryga 30 gjorde det knappast lättare. Redbull försäljningen i snabbköptet på torget i Valdemossa ökade idag då Johan svepte 2 utan att blinka innan vi satte av hemöver.
Väl hemma i Palmanova så knorrades det över gamnackar, onda leder och rövont men humöret var på topp för alla ändå.

CE inne på tredje tallriken...
Christian bjöd oss i familjen på middagsbuffen vid 19 snåret, vi tackar och bockar för maten, du är för snäll…

Imorrn blir det kort återhämtningsrunda med monsterfika i form av tårta, doktorns ordination helt enkelt, jag klagar inte på det receptet.

3 kommentarer:

  1. Bra att det blir tårta. Tycker det varit snålt med fikabilder ;) I vilket sammanhang sa farsan det där om knäna?

    SvaraRadera
  2. Tårta coming right up..
    Då vi besökte dom en gång och Annlo tyckte det lät helt omöjligt att cykla 15 mil...

    SvaraRadera
  3. Hehe! Ni som cyklar 30 mil på Vättern :)

    SvaraRadera