lördag 2 juni 2012

Vädergudarna var på dåligt humör

Dagens träningslopp inför Vätterrundan Sub8 och Sub10 började med en samling vid Avanskolan. Vädret så verkligen ostadigt ut men var ändå halv okay vid starten 10.00.
10 st Sub10 och 9st Sub8 spände vaderna och gav sig iväg. Vi lite snabbare körde 180km och de övriga som höll mer vettig fart tog 150km, vi kom tillbaka till start ganska precis samtidigt, perfekt timing.


En del blev trötta och en del blev jättetrötta men det blev perfekt genomkörare inför vad som komma skall om precis 14 dagar. Vi lyckades inte med målet, men att snitta 35km/h i halv storm, bitvis piskande regn och 8 plusgrader var enligt min mening ganska ok ändå. Betänk att vi var 7st som drog mestadels av tiden så känns det ännu mer okay, hoppas vi i samlad tropp med 28 startande kan uträtta vad vi tänkt, alla kommer inte till målet på utsatt tid, men vi som skall ge oss av någon anledning (alla kan råka ut för missöden) gör sitt bästa för laget så länge dom kan...målet är ju få någon eller några under 8h

Personligen så var jag inte trött nångång egentligen, hade bara 21 sekunder på rött och det var då taskmörten Andreas drog som en galning för att sen kliva av då vi passerade Älvsbyn, men ont så inni järnspikar fick jag i ljumskarna efter denna farthöjning, då var jag tvungen att lägga mig i svansen och vila i 5km. Förstår inte vad det beror på, dessa problem började visa sig 2011 och uppkommer då och då, smärtan är inte att leka med, man vill bara gråta en skvätt och skrika rakt ut och det finns inte mycket kraft att pressa i pedalerna längre. Då det började regna strax efter det så stannade vi för en kombinerad pisspaus och ta på regnjackorna. Då släppte ljumsksmärtorna som ett trollslag för att inte återkomma i nån större omfattning på resten av resan. Pulsen låg fint hela tiden och hamnade på ett snitt av 73% vid närmare koll i SportTracks

Många lärdomar finns att dra efter loppet och några är att fastsättningen av flaskorna i sadelstället funkade perfekto, och att ha en halvliter cola med sig var också ett smart drag, satt som en fläskläpp då skallen suktade efter lite socker. Gjorde av med ca 2l vatten, 3 runekakor och 1 liquid.

Bra träningspass som passar mig personligen som smort och ofta får upp min form en snäpp eller två. Att vi i gemensam anda strök detta lopp från att ingå i fyrkantsserien då det började spöregna var inget svårt val...alla var överens.

Bra jobbat alla ni som var med idag, ung som gammal.
David, kom ihåg att det i cykling faktiskt hänger på procenten i alla avseenden...
Måns, du vet att tom lada behöver inga tak...
Per, långa benvärmare kan vara bra att ha då det blåser isbitar...
Fredrik, en trasig flaska kombinerat med apelsinjuice är en dålig kombination


Ser ju fint ut, men det blåste groteskt ibland

Många rövar blir det

Jo jag var först ibland, faktiskt på rätt många kort

Sliter i motvinden

Drop dropp

Spöregn

Spanska pärlan vilar ut efter 181km

3 kommentarer:

  1. Var inte menat som en stöt. Skulle ju bara vara snäll o dra sista biten innan jag svängde av. Men det var kul cykla med er dom 13mil jag var med.

    SvaraRadera
  2. Snäll har varit om du kommer och tvättar min cykel medan jag sitter och hejjar, samtidigt som jag äter ett skrovmål som du har med dig till mig...
    Du är ju så vältränad så att dra är som att göra en stöt för oss...

    SvaraRadera
  3. Bra kämpat kamrater. Hade gärna varit med men jag får ge mig till tåls i två veckor till. /Nygren

    SvaraRadera