fredag 25 oktober 2013

En boll av en fjäder

Lirade lite badminton idag, men jag vet inte längre. Min badminton era tog ju som slut sen förbundet ändrade räknesättet för x antal år sedan. Det nya med poäng på varje boll och till 21 har aldrig fallit mig i smaken. Det är säkert av flera anledningar och de två spontana som jag kan räkna upp på ena fotens fingrar är dessa.
Matcherna blir jämnare, det känns som att det kvittar vad som man gör fram till 15 poäng, det är på sista 5 poängen seten avgörs, även fastän man inte är helt jämbördiga. Jag spelade ett set mot en 21 åring och jag borde fått dyngpisk, men ändå fick jag typ 14 poäng, orättvist (alltså orättvist många poäng till mig)
Konditionen får inte samma betydelse, seten rullar på i samma fart och de går rätt fort att bli klar. Jag vill ju bli trött på riktigt, lite adrenalin i kroppen och syra i musklerna tack.

Jag förstår syftet i huvudsak och det är ju att få lika långa matcher för tv- sändningar och för spelarnas skull vid turneringar. Det blir ganska lika belastning på alla fram till final.
Men jag är skeptisk, jag personligen saknar den där känslan av att bli rejält trött då ett set har pågått hur länge som helst och det står och väger fram och tillbaka vid 14 lika och ingen plockar poäng. Nuförtiden hinner jag aldrig att bli trött, på sin höjd lite svettig.
Spelade som sagt idag, det blev 2h30min och jag kunde fortsatt bra länge till, men de som jag spelade med var tydligen helt slut. Nu ska jag inte säga att jag vann hela tiden heller, för det gjorde jag rakt inte, fick säkert pisk 50% av seten. Men jag är rätt nöjd ändå med tanke på min träningsdos av andra gången i år, det var ju typ vad mina motståndare hade i tisdags, och då räknar vi bara denna vecka. Jag lär ju ha smärta i skinkan i morgon.

Sen det här med fjäderbollar, jag har nämnt det för och nämner det igen. fy fan vilket slöseri, det ser ut som ett hönshus där räven varit på besök, fram för plastbollar alltid, "what does the fox say"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar