torsdag 14 november 2013

Jag har slaktat Måns

Vet inte om jag nånsin får säga så igen, men jag tar chansen då jag fick den.
I Måns senaste inlägg så har han producerat 6st 5min intervaller på 290w, då jag läste den så kände min kropp (jag och min kropp känner varandra ganska väl) att dessa siffror är möjliga att slå. Sagt och gjort, dagens pass blev slakt helt enkelt, ja inte så där våldsamt men liten gnutta i vart fall. Here goes the numbers som dom säger over there.
(utelämnar kadens för det har jag ingen aning om exakt, gissar på kring 65. Och maxeffekten är inte så relevand kan jag tycka, vilan är 2min ala Måns style, ca 150w på vilotiden)

Tid        Medeleffekt       Medelpuls     Maxpuls (varv)
5:00        291w                     77%              83%
5:00        290w                     80%              84%
5:00        290w                     82%              86%
5:00        290w                     83%              87%
5:00        290w                     84%              89%
5:00        293w                     86%              89%


Vad jag inte kan förstå, fastän jag förstår det, är hur i fanken Måns kan köra 400w i 5min medans jag kanske klarar 90sek på samma effekt, medans i ovanstående test så slår ja Måns. Visst svaret är ju som alltid men blir bra på det man tränar, men ändå liksom.
Eller så hade Måns bakbromsen mot fälgen som brukligt :-)

Sorry Måns, det här blev ju ett påhopp på dig som person, sorry :-)

7 kommentarer:

  1. Haha! Bra försök, men du får nog hoppa upp på trainern igen. Du cyklar bättre än du läser bloggar :). Mellan 293 och 298 watt hade jag. Då kör du ju i och för sig PT men Garminsiffror är Garminsiffror så liite mer får du nog ta i. Ska jag också göra så småningom.

    SvaraRadera
  2. Det passet har jag aldrig kört, kanske måste pröva bara för att se vad man pressar ur sig:-)

    SvaraRadera
  3. Jo jag såg att du kör sånna där ojämna siffror som en pedant inte kan tåla se egentligen, har man sagt 290 så är det 290, gick ifrån på sista till 293 bara för att kika om det blev nån skillnad så nu kan jag inte sova inatt.
    Tror inte några få watt skulle pressa upp pulsen till 97% dock
    Men hur fanken kan du köra 400w i 5 minuter, helt omöjligt ju

    Gissar att du klår mig ikväll då du tar bort bakbromsen från fälgen, ditt första försök måste det varit nått fel på ju, så kass som mig kan du ju bara inte va :-)
    Jo det var PT watt btw

    SvaraRadera
    Svar
    1. 75% av femminutersmax har Petter beordrat så det är bäst att lyda.

      Radera
  4. Om det är nån tröst Samuel så har jag aldrig kört det hellre, men intervall som intervall, tror inte det är så stor skillnad på olika varianter inom visst spann, mest för att ombyte förnöjer

    SvaraRadera
  5. Gör så :) Låg kadens ska det vara. Mellan 50-60. Effekten på 75% av snitteffekten då du maxar fem minuter så det blir ju inget maxtest men jobbigt ändå, speciellt den sista.

    SvaraRadera
  6. Kan ju då inte stämma på mig Måns, det innebär att jag med omvänd räkning ska hålla 5min en bit ÖVER 400w, då detta pass just ovan nämnda var en walk in the park. Petters uträkning passar då rakt inte på mig

    SvaraRadera