fredag 8 november 2013

Tack Volvo

Antisladd, antispinn, ABS, airbag osv osv.
Om jag haft tveksamheter förr så är det helt solklart nu. Man ska inte ha en gammal bil utan säkerhets finesser, det är värt de extra pengarna alla dar i veckan.

Efter kvällens resa mot tennishallen i Piteå så var det fan på det berömda älghåret. Ur diket så dök kon upp som en oljad blixt. Nu smäller det han jag tänka, bromspedalen i botten, ABS:en smattrade, styrde mot bakbenen, en kalv hak i häl på morsan. Jävlar du blir det älgfile i knät. Rattade som Sebastian Loeb och gjorde en klart behärskad sladd hjälpt av antisladden med en retursladd där bilens bakända var en bra bit i diket men ändå med hyfsad behärskad kontroll. Passerade djuren med säkert flera cm tillgodo, svettades lite lätt i pannan å Joel vid sidan om mig utbrast "jädrans".
Hade jag inte haft dessa säkerhetssytem så lovar jag att vi snurrat i 70 km/h med en bredsida  rakt i älgarna.
Tack igen min Volvo, det gjorde du med bravur.

4 kommentarer:

  1. Hoppsan då!! Det lät inte najs! Var nånstans var det här? Tur det gick bra.... eller skicklighet kanske jag ska säga :) Tur inte Jonas övningskörde.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du hade pulsbandet på så vi får se ett snyggt diagram av händelsen. Tur det gick bra.

    SvaraRadera
  3. Ajdå..Tur det gick bra..TA DET LUNGT VID MÖRKERKÖRNING.

    SvaraRadera
  4. Nä Syster, där var det ren och skärv rutin reflex som styrde runt älgarna. Måns, jag är ju ren och skär norrlänning, inte är det väl nått att få puls av :-)
    Mor, jo vi tog det lugnt, inte ens 80 km/h gick det då älgen kom kutande så fort så att Bolt skulle blivit avundsjuk

    SvaraRadera