lördag 11 februari 2012

En nolla

Termometern stod på exakt noll grader så det blev beslutet skate idag, gillar inte åka klassikt med mediokert eller inget fäste. Öppnade medvetet ganska hårt för att lugna ner mig eftersom, mest för att ändå få lite högre puls under passet då jag visste att jag inte skulle orka med det senare under träningen. 30km blev skörden idag, hyfsade spår emellanåt, mycket kvist och snöhögar som blåst ner från träden, för blåste gjorde det, skidformen var klart bättre innan köldknäppen och det är knappt om tid för att hitta den eller helst bättra på den på två veckors tid, men jag får kämpa på, ny tag imorgon.


En sak som ofta kommer i mina tankar är hur dåligt tränad man är. Kikade på Tour Of Quatar igår och där cyklar dom fort, visst dom har det som jobb, är naturligt selekterade under sin karriär och har fortfarande åldern på sin sida samt dom har alla förutsättningar med kost, tränare, materiel osv osv, men ändå, man är groteskt långt efter, därav mina onda tankar emellanåt, man är helt enkelt skitdåligt tränat. Men sen ser man då på allmänheten i stort då kommer funderingarna i ett annat läge, som idag på skidspåret, en massa motionärer runt om i spåret, jag åkte om en drös, förmodligen de flesta, vissa som ett möte å vissa var lite svårare, blev dock inte omåkt av någon. Oki, skidgymnasiet var inte där, men ändå. Helt plötsligt känner man sig ganska bra ändå, speciellt med tanke på att jag förmodligen är mycket bättre på cykeln än på skidor. Men allmänheten som inte är på skidspåret eller någon annanstans och tränar, hur dåligt tränade är inte dom, förmodligen totalt otränade, fy satan vad besvärligt, tänka att bli anfådd bara av att gå uppför en trapp eller skotta lite snö, usch och fy, hur och varför vill man må så om man förutsatt är helt frisk i övrigt och bara är lat och inte tränar vill säga. Nu kanske inte alla ska sikta på cykla Vätternrundan under 8 timmar eller försöka sig på Svensk Klassiker, men nån form av motion på lagom nivå är väl ändå en bra investering för framtiden och ett skönt liv, men "träningsinsnöad" som man är så kanske jag tänker fel?

2 kommentarer:

  1. Hmmm!
    Kloka ord som vanligt!
    Ett ordspråk som passar i sammanhanget:
    De som inte tror att de har tid med fysisk aktivitet
    måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom.
    Den är faktiskt klockren...

    SvaraRadera
  2. Helt rätt, däremot är man inte 100% säker att man klarar sig från att bli sjuk ändå, men man bättrar då på oddsen rejält...

    SvaraRadera