fredag 17 februari 2012

Henry Ford

Nu står jag i ett svårt vägval. Tar ju en massa bilder då jag tränar och i övrigt också, men mobilkameran är lite kraftlös i sina framställningar. Systemkameran jag har är ju inte att tänka på att ta med mig, då får man ju ha ryggsäck. Våran lilla kompaktkamera har Eva bestämt färgen på så den är LILA, så den går ju bort också, ja sanningen är ju den att den inte skulle tåla en massa väta som den förmodligen skulle utsättas för (men jag skyller på färgen).

Nu finns det ju en hel del finurliga kameror som är vatten/stöt/damm tåliga, men än så länge bara EN som man kan köra med manuella inställningar på, dvs slutare/bländare osv och jag vill inte sitta fast i automatikens våld, jag använder aldrig T9 på mobiltelefonen heller, dom där datorerna ska inte få tro att det är dom som bestämmer, då får det hellre ta lite extra tid...

Nåväl, så valet är till 99% gjort och det blir en Panasonic DMC-FT4, men färgen....lutar åt en svart (eller orange)






 

8 kommentarer:

  1. Svart eller blå skulle jag säga...
    Men det är ju jag det ;-)

    SvaraRadera
  2. Såg du ledtråden i rubriken...som den gode Henry sa "Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black"

    SvaraRadera
  3. Varför inte en canon S95?
    /FR

    SvaraRadera
  4. Ja helt klart en bättre kamera, eller varför inte den bästa, dvs efterföljaren s100. Jo Fredrik jag har grubblat mig gråhårig över detta och det dom blev avgörande var ENDAST att Canon kameran inte är vädertålig, och jag har haft sönder saker tidigare för att jag haft dom i ur å skur med mig då jag tränat.
    Och hålla på med en massa plastpåsar å annat tjorv det kommer förta min ork att idas använda sakerna..
    Men du har helt rätt, det är en mycket bättre kamera (förmodligen FÖR bra för mig)

    SvaraRadera
  5. Helt klart bra med vädertätning i en fuktig cykeltröja
    Funderar själv på en nikon p300
    /FR

    SvaraRadera
  6. Eller kanske efterföljaren P310, p300 finns väl inte lägre?!
    Men jag skulle nog ta Canon S100 alla dar i veckan om det inte var för att jag hade som krav vädertålig, S100 är nog i särklass den bästa kompaktkameran just nu.
    Kika på testerna på cyberphoto.se

    SvaraRadera
  7. Kanske inte den coolaste färgen men svart håller i längden. Svart får alltså min röst.

    SvaraRadera
  8. Ska det bli nån av de där, så blir det den blåa, den ser fin ut, vi kan inte köpa en svart kamera...=) /Eva

    SvaraRadera