måndag 9 september 2013

Årets trivsammaste pass

Hyfsat pigg gled jag i träningskläderna 08.45, hade förberett min Garmin för första gången med Garmin connect och förutbestämt en bana. Rutten för dagen genomfördes med crossen och gick via Brännberg, upp till Åkerholmen via lite småstigar över till Björkberg och sen hemöver via Nystrand.

http://connect.garmin.com/course/3895957#

Lagomt varmt, nice sällskap av morgonpasset och PP3 i lurarna och lagom fart på pedalerna gjorde hela tillställningen mycket trevlig i knappa 3 timmar. Ganska precis 7 mil blev det inräknat en promenad på ca 400m i blöt terräng för att avverka småstigarna i Björkbergs terrängen. Jag hade inte bråttom på nått sätt, dock så glömde jag kameran och i dessa björnmarker så kunde ju en skymt av dessa skygga djur faktiskt bli verklighet. Nu såg jag bara skit från dessa djur, men de var mötesplats för massa flugor så gammal var högen knappast. Några bilder knäppte jag med min träningsmobil som är allt annat än bra att ta bilder, men lite av passeringen Stockforsälven fick jag allt.

Älv? Snarare bäck

Broövergången mitt i skogen

4 kommentarer:

  1. Läcker bansträckning, hur var stigarna från björkbergsvägen till Åkerholmen?
    /FR

    SvaraRadera
  2. Körde från Åkerholmen, passerade först en bom som avgränsade allmänväg, helt ok grusväg (grusväg hela vägen från Brännberg), sen ner mot sjön längst upp på rutten blev det vändplan, men en liten stig gick i skogen, cyklingsbar del av sträckan men man fick gå mycket av den pga av blöt terräng ca 300m. Sen så kom jag ut på en skogsbilväg strax efter där korten är tagna.
    summa av rundan helt ok MEN man måste vara beredd på att gå ca 300m i sumpmark mer eller mindre, så blöt om fossingarna är oundvikligt.

    SvaraRadera
  3. Ser fint ut. Det är trevligt att ge sig ut i skogen och "botanisera". Nu hade du ju iofs en förutbestämd rutt som du höll dig till, men ändå. Min lätt sargade tumme har ännu inte tillåtit någon tuffare mtb-körning men att bara ge sig ut på lugnare pass för att reka stigar/vägar funkar bra och är ju faktist riktigt trevlit. Ingen press alls utan det blir den träning det blir och förhoppningsvis hittar man nåt bra stråk.

    SvaraRadera
  4. Tyvärr har inte Älvsbyn och inlandet lika många och bra stigar som Piteå har, tro mig jag har kört på dom flesta runt om i Piteås trakter med Motocrossen i min ungdom. Här i Älvsbyn är det bara fåtal stigar tyvärr

    SvaraRadera