torsdag 26 september 2013

B 96

Nä det är ingen superhemligt bombplan från 2:a världskriget utan helt enkelt det nya körkortet för att få köra med lite tyngre ekipage på vägarna a.k.a "slippa köra olagligt". Nuvarande regler är ju max 3500kg för bil och släp, men från 19:e januari så får man köra tyngre kombinationer upp till 4250kg MEN då måste ett förarprov erläggas á 800 bodegas. Dessa var ju totalt fulltecknade fram till nu i höst, så idag var det min tur. Har letat med ljus och lykta efter ett släp som skulle vara nog tungt för våran bil, för då man körde upp så var det tvunget att väga mer än 3500kg av någon obegriplig anledning (vilket innebär att man inte själv kan köra till uppkörningen). Med xc90:n hade det gått fint men då var det inte godkänt köra upp med en automat *suck*. Men efter lite efterforskning så gick det bra med husvagn, men nån sån info står det inget och noll om *suck igen*.
Uppkörningen började med säkerhetskontroll där kontrollanten strulade lite "gör det du skall göra innan du sätter dig och kör". Kollade allt men han var inte nöjd och tänkte underkänna mig, men då började jag ju finurla på om det var koll av broms han menade att jag inte gjort...men det var ju inte "innan jag kör" utan det blir ju som "då jag börjar köra". Är det bara jag som är onödigt fyrkantig i mitt tänk eller?! Nåjå, det gick ju ändå och körningen i 30 minuter gick smärtfritt som ett lavemang.  Under körningen då jag dissade bestämmelserna lite så kröp det fram att det visst var ok att köra upp med automat - från oktober - sa han den 26:e september. Det står det inte ett skvatt om heller på deras sida *suckelisuck*
Den lilla räkan hade dessutom tänkt underkänna mig för att jag inte hade byxor och livrem på parkeringen, jag tyckte det räckte med växel i på plan mark, men han tyckte handbroms, trotts att karl var från lappmarkerna med allt vad frysta handbromsar innebär. Nåväl "du körde så bra så jag ska inte va kinkig", tack för den televerket, klart och betalt liksom.

1 kommentar: