söndag 15 september 2013

CK Sävast KM 2013

Som fullvärdig medlem i den gröna klubben så tyckte jag att i vart fall medverka en gång på en gemensam cykling är rimligt. Dagen till ära var även söndagscyklingen ett kombinerat KM.
Rundan var som Rödbergsloppet men bara ett varv. Tror vi var 9 st till start, tyvärr så har jag inte koll på alla namnen. På inledningen mot Avan så var det motvind och farten var ganska långsam, tryckte upp farten lite då det var min tur att ta spets i klungan. Vet inte om det märktes så där markant, men jag fick i vart fall klungan att gasa på lite mer som en liten reaktion. Några killar tog monsterförningar hur länge som helst. En av gubbarna hade så låg kadens så att Jan Ulrich skulle bli avundsjuk. Precis innan Avan så var det min tur att spänna vaderna för sista gången i motvinden innan det skulle bli kantvind. Då min förning var över så blev jag lite snopen att det bara var 5st kvar i klungan, men det skulle bli färre. Håkan Hjort den lilla räkan ökade farten i backarna upp mot Selet, första stöten han satte in var inga problem alls med mina +90kg. Men den andra i den lååånga backen fick tungviktarna ge vika för den trådsmale Bianchi cyklisten som förnedrade oss rejält, okamratligt att ha så bråttom. Jag och Urban stumnade nog i samma tramptag och jag drog oss upp i vår egen fart hela vägen upp. Rikard anslöt i backen ner mot ån. Sen så organiserade jag upp våran jakt på den flyende Hjorten, tyvärr för våran del så var det stark medvind, samt att vi var för olika i kapacitet för att köra lagtempo nog snabbt och dessutom så var vi nog för fulla av syra för att kunna trycka på effektivt. I snitt tog vi 30 sek körningar men jag skarvade på en del på den tiden då jag tryckte på i de lättåkta partierna, samt i en lite längre slakmota. Personligen skulle jag kunna kört fortare, men för att hinna ikapp utbrytaren måste det till ett samarbete för att lyckas, vi jobbade det vi kunde i jakten, men det räckte inte.
Visst tog vi in en del på titelförsvararen men inte tillräckligt för att va riktigt nära. Farten sjönk dock markant på sista 2 kilometerna, men det var nog motivationen att komma ikapp som tröt mest. Med 3-400m kvar så fläska jag på en fartökning mot mål och klöv linjen som ensam tvåa, mina lagtempo kamrater ville inte samåka längre.
Effekten för dagen var inte så där att skriva hem om i stugorna, mesiga 219w, kör jag själv så är den betydligt högre, kring 270 borde jag fixa, men då får man bestämma takt i motluten helt på egen hand. Just nu är det syrapåslagen som dödar min fortsatta prestation, är inte alls tränad för ryckig körning.

För fet för en backe
 Samling på fika på Retro var en mycket trevlig upplevelse, jag svullade en räkmacka och en dricka så magen åter blev onödigt full av kalorier. Jag förstår till fullo att Sävast har grymt många cyklister på deras gemensamma träningar, skulle vi i Älvsbyn ha ett sånt där fik att sukta efter vid träningarna skulle det nog mönstras upp mangrant från stugorna.
Jag hade ju en plan att gå ner ett par kilo och den tanken gjorde sig åter påmind ett par gånger i Seletbackarna, tung är inte bra på nått sätt uppför. Men jag får ta tag i det nån annan gång, nu är det ju slut race för 2013 innan den egentligen börjat.
Tack Sävast för en kort och intensiv säsong tillsammans, skall bättra min medverkan till nästa år.

3 kommentarer:

  1. Tack för trevlig cykling och även läsningen av din redogörelse av KM:et.
    Faktiskt så hade jag inte förstått att du var med i CK Sävast och tävlade om KM titeln :-)
    Vi får köra nästa år igen å då hoppas jag att fler CK Sävast cyklister ansluter (finns ju några bra som inte verkar vara sugna på att lufta sin linjehoj)
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Nä jag har ju inte visat mig riktigt på gemensam sävast träningarna. Å tröjan som Johan beställde åt mig var mer som ett korvskinn, så den är obrukbar ännu, men jag tar den som en måttstock till att gå ner x antal kilo till nästa år.
    Klart vi kör nästa år, och då är banan helt platt och vi ska spurta om det, så håll i hatten Håkan :)

    SvaraRadera
  3. Jag sitter nog i samma båt och då tänker jag på antal gånger jag medverkat i den gemensamma söndagsträningen i år, och INTE på tröjan :-)
    Platt bana och spurt nja, det ska lobbas för att det inte blir så, haha!
    Återigen, mycket kul att du var med!
    /Håkan

    SvaraRadera