måndag 7 maj 2012

Dag 10 – Mallorca 2012 –Rekordslakt


Start 08 är stående så också denna strålande morgon, vilket snabbt gick över i en väldigt het dag på många sätt. Dryga 28 grader varm som maxnotering. Andra maxnoteringar var även antalet höjdmeter för passet, att passera 3000m är inte snutet ur näsan, Johan hade en kommentar att han inte förstod hur han fortfarande kunde trampa då vi många mil kvar av dagen.

Gnistrande morgonsol
Inriktningen idag var i sammanfattning först Soller på max, därefter Pugen på så max vi orkade, därefter kusten mot Deia som också är ett par rejäla klättringar med maxlutning på dryga 13%, dock inga med officiell tidtagnings potential. Sen för att krydda på dagen lite extra som rulla vi snabbt och snärtig ner till Port Valdemossa för en lunch och sen hem via den vanliga avslutningen mot Palma Nova en rejäl utmaning även för de som är vana att nöta sadel.

Soller är min personliga favorit stigning och även det stora tidtagningsmålet för resan, laddade med ett par djupandningar strax innan ny "laptime" och sen var vi iväg allihopa. Jag tänkte öppna soft, men då jag tog täten efter första serpan och la mig i spets med 90% i puls så insåg jag att någon lugn start vart det ej denna gång heller.
Efter ett par serpor släppte Anders som gick stum, och exakt mitt i backen efter 2,5km då Doc. legat och sluppit lite vind på snoken baki mig så stötte han om med ett kompispass.

kompis passet fångat på bild
 Jag låg en stund ca 30-40m bakom men då toppen började närma sig så kom jag ikapp med lite vilja och fokusering och gick direkt om och kugga samtidigt ner och ökade farten, kompispass returnerat... 14.08 blev min tid och den är just nu bästa av oss alla, men rekord är till för att slås. Riström och Röding slog även sina personliga tider med att knäppa av klockan på 14.15.

Pugen blev en annan historia där Röding dominerade totalt med fina tiden 48.38, Riström körde taktiskt med effektmätaren som bästa pace-kompis och kom in på dryga 52, han passerad undertecknat met ett "hoho, hej hej" så jag ryckte till av förvåning då det var ca 3 km kvar till toppen. Själv så led jag med stumma ben på ett ordentligt personligt rekord på precis strax över 54 minuter, inte alls trött konditionsmässigt men enormt stum i ljumskarna som vanligt i denna stigningen, det kommer som ett brev på posten efter ca 5km, det blir som inget blod till benen att jobba med och det släpper aldrig heller.Tur att vi slipper dessa monster backar på hemma plan, det passar då inte mig nånstans. Anders fick en släng av syltrygg i slutet av backen så han fick dämpa farten rejält, ingen kul känsla då man får den, som tur går det över då man kliver av cykeln. Han rullade in på strax under timmen. Johan som hade stor respekt för backen (vilket man ska ha) kom in på just nu okänd tid men den är i sammanhangen oviktigt, det är nog stor prestation att komma upp första gången.

Honolulu syltrygg uppe på toppen

Ytterligare en erfarenhet rikare
Johan har slitit och kämpat idag och gjort det riktigt bra, ännu fler gränser är passerade, se upp i CK Sävast i sommar hälsar jag till er i grönt.
Lunchen blev en rolig tillställning på grund av anledning som jag tror jag utelämnar för känsliga läsare, vi som var där vet, det får räcka så ”What happens in Vegas, stays in Vegas”

Johan fascinerad att han fortfarande kan trampa
Gemensam middag på kvällskvisten där vi typ åt upp en hel ko, men har man gjort av med hela veckans normala träning på en dag så är man lätt hungrig.

Rödings sista dag för denna gång, han åker hem med visst vemod i blicken men längtar även hem till familjen på hemmaplan. Tipset från coachen är att övertala de där hemma att följa med nästa gång. See you in Motala...eller förmodligen lite före hoppas vi...

Här trivs Röding allra bäst säger han själv...Port Valdemossa
Några roliga anektoder för dagen var tex att Anders i tröttheten köpte lättdryck istället för vatten vid ett pitstop och att vi blev bjudna på likör efter lunchen och jag spurtade ner en spanjor i slutet på nygrensbacken samt att Riström låtsades leta sin PowerTap dator som förmodligen ligger 200m ut i skogen...

Kameran fortsätter leverera bilder dels från styret och dels från handen, många bilder blir det varje dag och en del riktigt bra...ögonblicks slumpbilder är roligt..."time laps" heter funktionen....Hörs imorrn igen, fika i Petra

Sammanfattning: 
Sträcka: 164km
Tid: 6.58h
Höjdmeter: 3093m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar