onsdag 16 maj 2012

Dag 19 – Mallorca 2012 – Där ska skåpet stå


Samkörde med Mats Nygren idag, vi var redan slagna på förhand men den informationen ter sig rätt onödig att delge numera. Vi samlades efter ett tags fördröjning vid sjukhuset i Inca, antar att våra doktorer känner sig mer hemma i detta territorium, själv så fick jag ett ”very urgent” behov av att tömma lite slaggprodukter, dessa cykeltillställningar har ju en ovana att starta så tidigt på morgonen så alla mina delar av kroppen hinner sällan helt vakna innan det är dags för avfärd, så det blev ett snabbt besök inne på sjukhusets toaletter, allt för att bli lite lättare i stigningarna.



Dagens första vart ”bensinmacksbacken”, dvs den i Lluc, för lång för mig då körtid är en bra bit över dryga kvarten. Gjorde ett tappert försök på rekordtid och öppnade hårt, trodde jag, men då Mats låg och fes bredvid mig medans jag flåsade med 89% av maxpuls så var jag ju tvungen att fråga. Herr Nygren hade 80% så blir man ju lite avundsjuk på detta, men var sak har sin orsak, och hans prioriteringar på detta med cykling är nog en hel del högre än mina. Fredrik kom ikapp efter ett tag, pacande med sitt PT och tog en mer human och jämn fart i lutingen, själv så höll inte satsningen utan syra övertog det mesta och farten sjönk. Personligt rekord för mig (23.51) och klubbrekord för Fredrik (22.30). Ändå nöjd men inte helt nöjd…

Anders i sikte och Mats flåsande en kort tiondel i nacken innan han passerade 
Är vi på väg upp i himlen?
 Nästa utmaning var Sa Calobra, ännu längre och ännu brantare, passar mig lika bra som en högersko på vänsterhanden. Där satsade dock Nygren på en liten pulshöjare och lät oss blåbär starta lite före, samtidigt som jag kom ikapp Anders så passerade loket oss båda som ett möte och försvann i fjärran. Fredrik körde ok och kom in nånstans på 37-38 minuter. Själv så vart det personligt på även den sista tidtagningsbacken på denna resa och bröt skyltlinjen på 41.46, med låg puls på endast 83% men groteskt stela ben och ont i ljumskarna som normalt sker vid längre backar av någon outgrundlig anledning. Att Mats var missnöjd med ca 32.45 är dock svårt för oss att förstå.

700m kvar, då är det väl bara spurta då???
Grymma stigmeter på som ”kort” cykelsträcka, och det känns i mina ben kan jag lova utan att överdriva.

Grillmästaren
Glädjeskutt
Poolen by night
Kvällen blev gemensam middag på Riströms hyrda ägor på andra sidan ön. Lite grillning och badande av ungarna i poolen avrundades med lite fotografering i kvällsskenet innan hemfärden mot Rosa del Mar i nattens mörker.

Sammanfattning:
Sträcka: 79km
Tid: 3.32h
Höjdmeter: 1803m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar