söndag 13 maj 2012

Dag 16 – Mallorca 2012 – I hasorna på Marcel Würst


Anders passade idag, var lite stel i benen milt sagt, han funderade ett tag om benen verkligen var ledade vid knäna längre så det blev vilodag för järnmannen.

Jag och Fredrik drog till Sant Salvador stigningen där ProCycling skribenten och testcyklaren Marcel Würst brukar sätta cyklar på prov. Han är en föredetting i proffsvärlden och dessutom spurtare som specialitet men det hindrar inte honom att rent ut sagt förnedra våra tider uppför stigningen. i dagens tider hade jag 17.18 och Fredrik ca 17.23. Vi piskade båda det gamla klubbrekordet men det var föga imponerande då Marcel har en bästatid på typ 15.21.

Man längtar till smärtan
Dit upp ska vi
Resan upp började med sedvanlig tömning av blåsa och medans jag pillade på kameran för att slå igång ”time laps” funktionen så drog Fredde iväg med blicken fäst på effektmätaren för att öppna lite lugnare än han brukar. Exakt 10 sekunder efter Fredrik så lämnade jag skylten och startade mitt tidtagarur. Efter 3-4 minuter förlöpt så var jag ikapp och la mig på hans hjul och var sugen på gå om som jag gjorde på Soller, men jag hejdade min instinkt och la mig bakom. Då det på mitten brantar till så blev jag ett par cykellängder efter och dessa metrar tog rätt längre att börja knapra in på och då brantade det till igen så jag tappade ännu mera, låg ca 12 sekunder efter som mest. 

Så här var jag som längst efter
Då vi närmade oss toppen så kasta jag in ett par kuggar lägre och spurtade runt kröken, men det var bara ett problem, det var inte riktigt toppen av backen. Avståndet hade minimerats till ca 5 meter till Fredrik dock, men forceringen min avtog och jag tappade en aningen innan skylten kom, jag såg på klockan och jag var exakt 5 sekunder efter, ja skylten var borta men stolpen och fästet var kvar, men Fredrik uppmärksammade inte detta utan trampade vidare upp på parkeringen med blicken flackandes efter skylt men han hejdade sig ganska fort då han förstod att han var riktigt trött. Så tiderna blev betydligt bättre än fjolårets dryga 18 (Fredrik) och dryga 20 (min tid).

Pustar ut, men kameran fortsätter ta bilder insåg jag...
I träningsfilosofi är inte allt svart och vitt
Herrarna på täppan...
Lite kort stund och pusta ut för att sen rulla mot Petra, där passade vi på att ta dagens andra pulshöjare i form av en tjuga så vi skulle va värda ett fika. Ökenvägen och lite nya vägar till Fredriks hyrda hus fick avsluta dagen som blev helt perfekt träningsmässigt. Fredrik är då lite stilpolis och kör bara med 500ml flaskor, och då får man stå sitt dåliga beslut då det är torrt som fnöske i munhålan...

Fredrik har gått torr så omgivningen nästan tar eld och han yrar nåt om att dricka urin...
Cykelporr i form av Mikael Ronnles dröm hoj, men han kanske redan investerat i en?
Sammanfattning: 
Sträcka: 93km
Tid: 3.44h
Höjdmeter: 1108m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar